Yokoso! Japan - 通訳ガイド的日本再発見

海外から日本に来る外国人観光客の方々に、通訳ガイドの視点から、日本の良さを伝えたい…日頃見慣れた風景もあらためて見れば新鮮に映る、そんな視点で日本を再発見し、通訳ガイドの方もすぐ活用できるように、英語で紹介します。

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ホイサムジャイ

Author:ホイサムジャイ
放浪癖あり(笑)。好きなTV番組は「モヤモヤさまぁ~ず」「ちい散歩」「タモリ倶楽部」「ぶらり途中下車の旅」などなど。。。良く言えば「自由人」、悪く言えば「鉄砲玉」(←出たら戻って来んのかい!)

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前回は「いざ鎌倉編プロローグ」というコトで、水天宮さんにお邪魔しましたが、本日よりいよいよ本題!鎌倉に突入していきたいと思いマス。。。

で、まずはやっぱりココから・・・

kamakura01.jpg

・・・隣のオバちゃん。。。に良く似た「鎌倉大仏」さん(笑)
天パーっぽい髪型(?)が、すごくそっくりで^^

では近くへと。

kamakura02.jpg

さらに寄って(←何の意味があるのっ!)

kamakura03.jpg

・・・後ろも舐めるように(←写真家かっ!・笑)

kamakura05.jpg

あ、けっこう猫背なんですね~^^

そうそう、この「鎌倉大仏」さんは、角張った平面的な顔立ちや、低い肉髻(にっけい:頭髪部のお椀状の盛り上がり)、猫背気味の姿勢、体部に比して頭部のプロポーションが大きい点など、鎌倉期に流行した「宋風」の仏像の特色を持っているんです。

おや?大仏さんが立ち上がった時用に、草履もあるんですか~w(゜0゜)w

kamakura04.jpg

で、この大仏さんがいる所は「高徳院」というお寺なんですね~。。。ただ、その名称って、意外と知られていないようで・・・悲しいですっ!

そもそもこの「高徳院」というのも、不思議なお寺さんで、初期は真言宗で、鎌倉・極楽寺開山の忍性(にんしょう)など密教系のお坊さん達が住持となっていたんですが、後に臨済宗に属し、建長寺の末寺となりまして・・・さらに江戸時代、正徳年間(1711年 - 1716年)の江戸・増上寺の祐天上人さんによる再興以降は浄土宗に属し、今は材木座にある光明寺(浄土宗関東総本山)の末寺となっているそうなんです。。。

ではこのあたりで、いつものやつを。
本日は「鎌倉大仏」・・・だともう皆様ご存知なので、この高徳院に因んだ「浄土宗」でいってみましょう!

Jodo Shu is heavily influenced by the idea of Mappo or The Age of Dharma Decline. The concept of Mappo is that over time society becomes so corrupt, that people can no longer effectively put the teachings of the Buddha into practice anymore. In medieval thought, signs of Mappo included warfare, natural disasters and corruption of the Sangha. The Jodo Shu school was founded near the end of the Heian Period when Buddhism in Japan had become deeply involved in political schemes, and some in Japan saw monks flaunting wealth and power. At the end of the Heian Period warfare also broke out between competing samurai clans, while people suffered from earthquakes and series of famines.

Honen, through Jodo Shu teachings, sought to provide people a simple Buddhist practice in a degenerate age, that anybody could use toward Enlightenment: Devotion to Amida Buddha as expressed in the nembutsu. Through Amida's compassion, a being may be reborn in the Pure Land (Sukhavati in Sanskrit), where they can pursue Enlightenment more readily. Hōnen did not believe that other Buddhist practices were wrong, but rather, they were not practical on a wide-scale, especially during the difficult times of the late Heian Period.

Repetition of the nembutsu is a common feature of Jodo Shu, which derives from the Primal Vow of Amida Buddha. However, in addition to this, practitioners are encouraged to engage in "auxiliary" practices, such as observing the Five Precepts, meditation, the chanting of sutras and other good conduct. There is no strict rule on this however, as the compassion of Amida is extended to all beings who recite the nembutsu, so how one observes auxiliary practices is left to the individual to decide.

The Larger Sutra of Immeasurable Life is the central Buddhist scripture for Jodo Shu Buddhism, and the foundation of the belief in the Primal Vow of Amida. In addition to the Larger Sutra, the Contemplation Sutra and the Amitabha Sutra (The Smaller Sutra of Immeasurable Life) are important to the Jodo Shu school. The writings of Honen, contained mostly in the Senjaku-hongan nembutsu-shu (often abbreviated to 'Senchakushu'), are another source for Jodo Shu thought as is his last writing, the Ichimai-Kishoumon (一枚起請文, "One-Sheet Document"). Compared to other Buddhists at the time, Honen wrote relatively little, so most of what is known about Honen and his thought is attributed through sayings collected in the follow century.

Jodo Shu, like other Buddhist schools, maintains a professional, monastic priesthood, who help to lead the congregation, and also maintain the well-known temples such as Chion-in. The head of the Jodo Shu school is called the monshu in Japanese, and lives at the head temple in Kyoto, Japan, Chion-in Temple.

・・・という感じでしょうか。

あ、お土産屋さんも近くにありますね~
せっかく「高徳院」に来たから、土産でも、買うとく(こうとく)?(←急に関西弁のオチかいっ!・笑)

・・・あれ、イマイチですかい?(T-T)
でもしょうがないんです、この後、短時間で色々と見て回らないといけないので・・・

・・・じょうど(浄土)、時間となりました~(笑)
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