Yokoso! Japan - 通訳ガイド的日本再発見

海外から日本に来る外国人観光客の方々に、通訳ガイドの視点から、日本の良さを伝えたい…日頃見慣れた風景もあらためて見れば新鮮に映る、そんな視点で日本を再発見し、通訳ガイドの方もすぐ活用できるように、英語で紹介します。

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ホイサムジャイ

Author:ホイサムジャイ
放浪癖あり(笑)。好きなTV番組は「モヤモヤさまぁ~ず」「ちい散歩」「タモリ倶楽部」「ぶらり途中下車の旅」などなど。。。良く言えば「自由人」、悪く言えば「鉄砲玉」(←出たら戻って来んのかい!)

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Where's Samuraaai !!!! と叫びながら、小田原城本丸を目指す私。
本日はテンション高くいきましょう!(←どーしてじゃっ!?)

・・・ハイ実は、サムライに実際に会えるということで、小田原城内を本丸目指して進んでおります^^
おや?何でしょうコノ光景 w(゜o゜)w
odawara06.jpg
サ・・・サムライが入城者を受付しております(笑)

これはスゴイ!鎧兜に身を包んだサムライたちの集団に出くわしましたっ!
では折角なので「勝どき」の声を上げていただきましょうっ^^
「エイッ!エイッ!オーッツ!」
odawara07.jpg
・・・ありがとうございます m(_ _)m

足軽さんから殿様に至るまで、非常に友好的で助かりますっ。

聞けばコチラの方々もまた、ボランティアでこんな格好をし、観光案内に一役買っているそうです。
前回のブログ記事で出てきたガイドさんもそうでしたが、皆さんホントに「小田原」を愛していらっしゃるんですね~(^-^)b

よく見ると、ホントに鎧兜も精巧に造られているんですね~。

あ、そういえばこの「北條五代祭り」ですが、戦国時代に小田原城を拠点とし、5代にわたってその栄華を極めた戦国大名・後北条氏を称え偲ぶ祭りだそうです。主に5代城主を模した武者行列、地元の高校などのパレード隊など、総勢2000人がこの祭りを盛り上げるそうで・・・。

北条氏の家紋である「三つ鱗」を染め上げたのぼり旗を掲げたり、鉄砲隊による砲撃などもあり・・・結構勇壮な感じなんですねっ!(驚)

ではこのあたりで、いつもの調子でいってみましょう!(笑)
本日は「家紋」について。

Japanese traditional formal attire generally displays the mon of the wearer. Commoners without mon often used the mon of their patron or the organization they belonged to. In cases when none of those were available, they sometimes used one of the few mon which were seen as "vulgar", or invented or adapted whatever mon they wished, passing it on to their descendants. It was not uncommon for shops, and therefore shopowners, to develop mon to identify themselves.

Rules regulating the choice and use of mon were somewhat limited, though the selection of mon was generally determined by social customs. It was considered improper to use a mon that was known to be held by someone else, and offensive to use a mon that was held by someone of a high rank. When mon came into conflict, the lower-ranked person sometimes changed their mon to avoid offending their superior. The mon held by the ruling clans of Japan, such as Tokugawa's hollyhock mon and the Emperor's chrysanthemum mon, were legally protected from unauthorized usage.

で、その家紋の「デザイン」についてですが・・・。

There are no set rules in the design of a mon. It most commonly consists of a roundel encircling a figure of plant, animal, man-made, natural or celestial objects, all abstracted to various degrees. Religious symbols, geometric shapes and kanji were commonly used as well.

Similar to the blazon in European heraldry, mon are also named by the content of the design, even though there is no set rule for such names. Unlike in European heraldry, however, this "blazon" is not prescriptive - the depiction of a mon does not follow the name - instead the names only serve to describe the mon. The pictorial depictions of the mon are not formalized and small variations of what is supposed to be the same mon can sometimes be seen, but the designs are for the most part standardized through time and tradition.

The degree of variation tolerated differ from mon to mon as well. For example, the paulownia crest with 5-7-5 leaves is reserved for the prime minister, whereas paulownia with fewer leaves could be used by anyone. The imperial chrysanthemum also specifies 16 petals, whereas chrysanthemum with fewer petals are used by other lesser imperial family members.

Japanese heraldry does not have a cadency or quartering system, but it is not uncommon for cadet branches of a family to choose a slightly different mon from the senior branch. The princely families (Shinnouke), for example, each uses a modified chrysanthemum crest as their mon. Mon holders may also combine their mon with that of their patron, benefactor or spouse, sometimes creating increasingly complicated designs.

Mon are essentially monotone; the colour does not constitute part of the design and they may be drawn in any colour.

・・・と、こんな感じでしょうか。

ん?前回約束した「小田原城」は・・・って?
・・・だって、まだ本丸に着かないんですもん^^
odawara08.jpg
ほほぉーっ!壁の作りも模型になってるんですね。
こりゃぁ勉強になりますっ(嬉)

んでもってコチラが「歴史見聞館」ですかぁ \(^o^)/
odawara09.jpg

ほらほら、まだ石段登りますよっ!
odawara10.jpg
・・・どうしたんですかぁ!? テンション低いですねぇ~???

よっしゃ、私が盛り上げましょう!
ノッてるかーいっ!イエーッ(家)!カモーンッ(家紋)!(←やっちまいましたねっ・笑)
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